Uit de Edese Post van 22april1992

Paardenkarren gemaakt van cocktailprikkers, satéstokjes en grof vuil.

Cocktailprikkers, satéstokjes en hout uit het grof vuil, je kunt het zo gek niet bedenken of de zestigjarige Edenaar kan het wel gebruiken voor het maken van zijn miniatuurkarren. Zijn hobbykamer staat vol met vijf jaar eerlijk handwerk. Rekken met allerlei soorten karretjes, fraai gevormd en in de meest antieke kleuren. De Kruyff zou er een marktplein mee kunnen vullen met alles bakkers, vis, groente en melkkarretjes. Op straat noemen ze me al de man van de karretjes.

Wat ik nodig heb is een tekening of een foto een blokhout een lintzaag en wat verf verteld Evert.Het klinkt zo simpel maar als je de karretjes ziet vraag je je af of er geen smid aan het werk is geweest. Een miniatuursmid in dit geval. Op het melkkarretjes staan heuse bussen van hout geverfd in zilverkleur. En voor de lijkwagentjes is zelfs gedacht aan de kist en rouwsluiertjes van textiel. Alles is nauwkeurig op schaal gemaakt. Daar streef ik ook naar, om alles precies op schaal na te maken. Mensen komen vaak naar me toe om te vragen of ik een kar na kan maken bijvoorbeeld als verjaardagscadeau.

Romantiek.
Het is ook niet moeilijk om uit Everts creaties de liefde te halen voor de "oude " tijd en de romantiek van de vroegere vervoersmiddelen. Voor eén oude wagen gaat De Kruyff wel erg ver in de tijd, die is namelijk gemaakt van hout dat ongeveer tweeduizend jaar oud is. Twintig jaar terug hadden ze hier vlakbij ons huis opgravingen gedaan, daar hebben ze toen waterputten van 2000 jaar geleden blootgelegd, daar zat ook een stuk hout bij wat ze hebben laten liggen. Ik van dat hout eerst een bloembak van gemaakt, maar het begon te rotten. Toen heb ik het in de schuur gegooid en na een tijdje weer terug gevonden. Het was inmiddels verdroogd en daardoor heel geschikt om er wagens van te maken. Die wagen is dus echt antiek.

Voor het maken van de paardenkarren heeft Evert heel veel hout en gereedschap nodig. Gatenboren om wielen mee te draaien, een draaibank om wielassen en melkbussen mee te draaien en er staat een joekel van een lintzaag, waarmee precisiewerk wordt verricht. Twintig potjes verf in antieke kleuren en bovenop een kast liggen dikke planken eikenhout en stukken van tafelpoten.

Tekeningen van karretjes zijn wel te koop via een vereniging van modelbouwers, maar daar durven ze voor een tekening van een lijkwagen prijzen van tweehonderd piek voor te vragen. Ik heb het mezelf maar aangeleerd om tekeningen te maken. Evert de Kruyff is per week zo'n vijftig tot zestig uur bezig met zijn karren. Hij is dan ook aardig productief als je ook kijkt naar al het precisiewerk dat hij moet doen, terwijl hij toch maar een beperkt gezichtsvermogen heeft.lampen zijn er dan ook genoeg in zijn werkkamer, waar toch elke twee weken een nieuwe kar wordt geschapen.

Voorraadje
Om toch redelijk vlot karretjes in elkaar te zetten, maakt Evert wielen van tevoren. Aan strengen aan het plafond hangen wielen in verschillende maten gezellig te bungelen. In die wielen vind je dan ook cocktailprikkers en satéstokjes in de vorm van spaken. Potjes met kleine houten accessoires, ijzeren pennetjes en ijzerdraad staan in de vensterbank voor het raam. Het ijzerdraad en de ijzeren pennetjes gebruikt Evert voor het verbinden van alle delen van de kar. Dat maakt het ook gemakkelijker om alles weer uit elkaar te halen, zo kun je precies zien hoe zo'n wagen in elkaar zit en hoe de wagen vroeger ook gewerkt heeft. Evert haalt de Gelderse woonwagen van een rek. Ik heb er een schuifdeurtje in gemaakt en je kunt door de raampjes de tafel en stoelen zien verteld hij enthousiast. Vroeger namen de woonwagenbewoners ook hun eigen pleehuusje mee, dus dat heb ik er ook maar bij gemaakt, compleet met closetrol en de klep achterin voor de stort. Dat was toen eigenlijk niet zo hygiënisch om dat zo te doen.

Evert de Kruyff gaf ook regelmatig lezingen over zijn hobby en veel van zijn werken zijn dan ook in verschillende musea te bekijken. Ook is er veel van zijn werk naar het Buitenland gegaan en dan met name naar Amerika en Nieuw Zeeland.


 

Index Next