Tips voor de viervoeters

Start met lange afstand wandelen pas als de honden ruim een jaar oud zijn, dan zijn ze immers volgroeid. Bouw de afstand ook langzaam op en last na elk uur een rustpauze van een minuut of tien in. Laat de hond ook veelal aan de lijn lopen, anders loopt hij twee maal zoveel kilometers dan zijn begeleiders,

Laat de hond ook aan verharde wegen wennen, zo krijgt hij voldoende eelt op zijn voetzooltjes. Als u lange afstanden of meerdaagse wandeltochten gaat maken kunt u ook een speciale hondenrugzak aanschaffen, dan kan de hond zijn eigen eten en drinken meedragen.

Wat neem je voor je hond mee op de wandeling.

Voldoende water
Eet /drinkbak
Eventueel eten en wat kluifjes
Een lange lijn voor de rustpauzes eventueel met grondpin om de hond vast te zetten· Een goede tekenband om tijdens het tekenseizoen
Een tekentang
Een schaartje om eventueel klitten/aren /kastanjes of beukennootjes weg te knippen tussen de voetzolen of de vacht.
Controleer onderweg ook regelmatig de voetzooltjes
Hondenpaspoort voor als je in het grensgebied wandelt.
Een handdoek om hem na afloop af te drogen voor het geval het erg hard geregend heeft.
Zakjes om eventuele uitwerpselen op te ruimen.

In de wintermaanden kunnen de honden gewoon mee wandelen, mist ze goed in beweging blijven. De poten hebben dan wel wat extra aandacht nodig. Zo is het verstandig om de voetzooltjes van de hond in te smeren met zuurvrije vaseline, dit beschermt ze tegen de pekel. Ook zijn er speciale hondenschoenen te verkrijgen.

Laat uw hond geen sneeuw eten, dit kan maag en darmklachten veroorzaken. Ook uitkijken met ijs, hierdoor kunnen spier en bandblessures voorkomen.

 

Teken

Van mei tot november zijn de teken erg actief, ze liggen op de loer in struiken en bomen. Het is een klein beestje wat in de eerste instantie helemaal niet opvalt en ziektekiemen en bacteriën overbrengt op dier en mens.Teken zijn parasieten. Ze bijten zich vast in de huid van dieren en mensen om bloed te zuigen. Ze doen dat voornamelijk bij dieren. Mensen kunnen niet besmet worden door geïnfecteerde dieren, maar alleen door een rechtstreekse tekebeet. U dient hem dan ook zo snel mogelijk te verwijderen bij de hond en als u zelf gebeten wordt gelijk even de huisarts consulteren. Bij mensen de ziekte van lymfe dodelijk kan zijn als er geen behandeling plaatsvindt.De eerste zichtbare ziekteverschijnselen dat op de Lyme-ziekte wijst, is een rode, ringvormige huiduitslag rond de tekenbeet.

Tips voor de tweevoeters.

Draag kleding die niet knelt; bij voorkeur kleding van katoen of wol ,dit om het transpiratievocht goed op te kunnen nemen. Draag bij zeer koud weer een muts om uw oren te kunnen bedekken ,dit om bevriezing te voor komen.Zorg er voor dat bij warm weer uw hoofd bedekt wordt.Draag bij koud weer meerdere lagen kleding over elkaar heen. Als het warmer wordt kunt u een laagje uit doen zonder het direct koud te krijgen.Draag bij hitte ventilerende kleding. Schuren van kleding tegen de huid op huid op huid geeft huidirritaties. Smeer zuurvrije vaseline rond de gevoelige lichaamsdelen.Neem geen loopje met de zon.Vergeet met het insmeren met zonnebrandcrème de oorschelpen niet. Is het erg warm ,neem dan vooraf een koude douche.Dit voorkomt dat het afkoelingsmechanisme van uw lichaam niet zo hard hoeft te werken en het wandelen wat makkelijker zal aanvoelen.

Sokken
Goede wandelsokken zijn een must ,dit voorkomt blaren.Zorg verder voor een goede voetverzorging,een flesje kamferspiritus mag dan ook niet ontbreken bij de wandeluitrusting.Goede wandelsokken zijn speciaal gemaakt voor dit doel,ze zijn aan de onderkant wat dikker en bieden comfort en ventilatie dat verhitte voeten voorkomt. Ze helpen ook bij het voorkomen van blaren. Kies sokken zonder naden en van een niet te grove structuur.

Schoeisel
Schoenen moeten goed passen en voldoende ruimte voor de tenen geven,met voor minstens 1 ½ centimeter ruimte .
De hak ,stevig en het liefst veerkrachtig en ongeveer 1 ½ centimeter hoog.
De zool moet een goed profiel hebben en het voetbed moet de hele voet goed ondersteunen.
Schoen moet vooral op eenderde vanaf de teen goed buigzaam zijn.
Kies bij zwakke enkels voor hoge schoenen.
Loop uw nieuwe schoenen goed in voordat u langere afstanden gaat lopen. Glijden en glippen verhoogt de kans op blaren.

Voeding.
Neem 1 ½ uur voor de tocht en stevig ontbijt en zorg ervoor dat u voldoende water of thee neemt.Drink tijdens de wandelingen regelmatig water ,thee of energiedrankjes ,geen koolzuurhoudende dranken .Eet en drink bij warm weer zout houdende producten zoals soep,spek en rookvlees en ook een banaan is onmisbaar tijdens een lange afstandswandeling.

Blaren.
Het blaasje wordt eerst ontsmet ,inclusief de omliggende huid. Met een steriele naald of blarenprikker worden twee gaatjes geprikt aan de basis van de blaar. Hou de naald evenwijdig aan de huid,daarna wordt het vocht met een steriel gaasje uit de blaar gedrukt. Opnieuw wordt het ontsmet. Voor de afdekking van de blaren wordt een variëteit gebruikt van plaktape of second skin.

Een blaar is een huidletsel. Het is een ophoping van vocht(plasma) tussen de opperhuid en lederhuid waardoor we een blaas op de huid zien. Een branderige rode huid is meestal het eerste voorteken.

Tips om blaren te voorkomen.
Als u gevoelig bent voor blaren kunt u de gevoelige plekken afplakken met sporttape. Zorg er voor dat bij het afplakken geen rimpels ontstaan,deze kunnen blaren veroorzaken


Tips voor onderweg.
Begin langzaam. Zodat de spieren rustig warm kunnen worden. Daarna verhoogt u uw tempo.
Zoek een innerlijk ritme.
Muziek of zingen kunnen een prettig wandelritme geven.Loop zonder horloge,dit om de druk tegen te gaan om de wandeling in een bepaalde tijd te volbrengen.
Eet voldoende.
Vaak wordt er te weinig gegeten .ook een energierijk tussendoortje geeft weer wat extra energie.
Stop en rek.
Wanneer u het gevoel heeft dat de benen zwaar worden dan wordt het tijd om de spieren te rekken.Zo geeft u de spieren even rust en na het rekken zullen de benen wat prettiger aanvoelen.
Ga niet op de grond zitten.
De spieren koelen hierdoor te snel af en zullen snel stijf aanvoelen.
Wandelen langs de weg.
Loop niet aan eén kant van de weg,maar wissel van links naar recht.Kies een bochtig parcours ,het voordeel van slingerende wegen is dat u niet steeds hoeft te staren naar een recht stuk waar geen eind aan lijkt te komen.
Ritme.
Regelmaat is belangrijker dan snelheid.Negeer de druk van de mede wandelaars en loop uw eigen tempo.
Middelen.
Smeer voor u gaat wandelen vaseline op schurende plaatsen en wrijf de voeten in met voetpoeder.
Dikke vingers.
Neem twee 10centimeter lange stokjes in de handen of een soepel balletje.

Bron:tweevoetertips Gelderlander
         






 

 

Back